Bli frivillig!

For at klubben skal gå rundt, trenger vi snille og gode frivillige som kan være der for og med ungdommene. Er det deg?

Litt praktisk informasjon

Som frivillig er jobben din å være til stede for ungdommene. Du vil alltid jobbe sammen med andre frivillige og en aktivitetsleder, som har det overordnede ansvaret.

Du velger selv hvor ofte du vil være på klubben, men kom om du sier du skal komme. Møt opp ca. 15 minutter før åpningstid.

Du får god opplæring av Røde Kors, slik at du blir trygg og sikker i rollen din. Om det skulle dukke opp en vanskelig situasjon, har du alltid en aktivitetsleder på laget.

Ting du slipper å gjøre

• Vasking og renhold, men det er fint om du hjelper til med å holde det pent og ryddig.
  • Åpne og stenge. Det er aktivitetsleders ansvar.

Meld deg som frivillig

Det er Røde Kors som har ansvaret for de frivillige på klubben. Alle over 15 år kan bli frivillig.

Meld deg som frivillig på Røde Kors sin hjemmeside

Når du melder deg som frivillig, sørger Røde Kors for at du får den opplæringen du trenger for å føle deg trygg i rollen. Opplæringen ser slik ut:

• Introduksjonskurs på ca. 2 timer som kan gjøres hjemmefra på nett. Der lærer du om din rolle som frivillig på vegne av Røde Kors.
  • Førstehjelpskurs på 2 eller 5 timer. Det settes opp jevnlige kurs som du kan melde deg på når det passer.
  • Treffpunktkurs på ca. 3 timer. Der lærer du om hvordan du kan møte ungdommer, håndtere dilemmaer og vanskelige situasjoner.

Etter introduksjonskurset kan du være frivillig på klubben. Førstehjelps- og treffpunktkurset kan tas i løpet av det første året som frivillig.

Utover det tilbyr Røde Kors sosiale sammenkomster og nyttige kurs- og temakvelder for alle sine frivillige.

Spørsmål?

Portrettbilde av Cathrine Berger

Cathrine Berger

Frivilligkoordinator i Gjøvik Røde Kors og kontaktperson for de frivillige i ungdomsklubben.